Molly Johansson – ”Nya spelare som har visat att de kommer fylla upp deras platser på ett riktigt bra sätt. ”

Första intervjun för dagen sker med en back som förra året spelade alla matcher för ”Hawks”. Hon är en tuff back som inte är orädd att ta det tuffa jobbet. Hon är enligt egen utsago, och andras, en skotttäckare av rang men också underskattad offensivt. Hon har Bro IK som moderklubb men anslöt till Hawks säsongen 2016/2017, vi presenterar Hässelbys nummer #10 Molly Johansson.

-Hej Molly och tack för att du ställer upp på en intervju med InnebandySTHLM. För de som inte vet , vem är Molly Johansson och hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

-Utöver innebandyn är jag lärarstudent på Stockholms universitet där jag har 2,5 år kvar. Jag bor i Bro, där jag även startade innebandykarriären i Bro IK för 11 år sedan. Jag har spelat som både forward och center, men har under de senaste åren mest varit nere på backen. Jag skulle beskriva mig själv som en spelare som ofta står i vägen för motståndarna genom att täcka skott. 

-Du kommer påbörja din femte säsong med Hässelby efter att dessförinnan ha spelat i Kungsängen, vad är det som göra Hässelby till ett bra lag att spela i?

-Det finns många anledningar till varför Hässelby är ett bra lag att spela i, när det kommer till tränare och medspelare. Tränarna är väldigt engagerade i oss som spelare och i laget är det oftast en väldigt bra känsla, brukar kunna bli lite sura miner efter en förlust då det finns en del vinnarskallar i laget, men det brukar släppa rätt fort. I övrigt tycker jag att det är en bra klubb att spela i där föreningen gör mycket för oss spelare. 

-Förra året slutade ni på en 4:e plats i tabellen, endast 6 poäng efter Huddinge på den åtråvärda tredje platsen, hur skulle du summera er säsong?

-Vi startade säsongen lite svajigt där vi förlorade matcher som vi borde ha vunnit, men sett över hela säsongen, speciellt med våra förutsättningar tycker jag att vi har gjort det riktigt bra! Vi kämpade in i det sista vilket gjort att vi även lyckats vända matcher till vår fördel. 

-Ni Lyckades komma på samma placering med samma poängskörd som året innan, vad är den stora anledningen till er kontinuitet?

-Vår förra säsong var rätt likadan, höga berg och djupa dalar, men framförallt behåller vi i stort samma grupp mellan dessa säsonger utöver de skadade spelarna som tyvärr inte var med. Men vi har tillsammans fått ihop det och kunnat lösa in en del vinster under båda dessa säsonger. Förhoppningsvis så får vi det stabilare över hela säsongen den här gången så att vi slipper förlora onödiga poäng. 

-Du spelade samtliga matcher för Hässelby säsongen 2019/2020, hur skulle du beskriva din egen säsong?

-Den har känts helt okej, poängmässigt gick det inte superbra, men då är det tur att andra spelare ser till att göra målen istället. Jag har väl snarare bidragit genom att blocka skott i andra änden av planen, vilket gått bättre! Jag har hållit mig relativt hel och frisk, men det har varit en hel del spel med två backpar vilket har gjort det lite tuffare. 

-Ni gör ändå en fin säsong trots många skador, vilka utropstecken tar ni med er som blir viktiga för att fortsätta resan uppåt i tabellen inför säsongen 2020/2021? 

-Vi har flyttat runt en del spelare under säsongen för att få ihop backpar och kedjor till matcherna vilket har lett till att vi har hittat bättre positioner för en del spelare som vi kommer kunna använda oss av under den kommande säsongen, och då få ut ännu mer av dem. Men även att vi har hittat ett bättre lugn i vårt spel som jag hoppas att vi tar med oss till nästa säsong. 

-Ni har, precis som alla andra lag, en extra lång försäsong, hur har ni gjort med träningar under dessa förutsättningar för att vara redo för säsongsstart?

-Vi startade med enbart fys, men det har blivit innebandy under juni där vi har haft en gemensam träning per vecka. Men nu framöver blir det mest egen fys innan vi drar igång igen under augusti. Men tycker att det redan nu ser väldigt bra ut, tycker även att våra nyförvärv har kommit in bra i spelet. 

-Ni har tappat en hel del offensiv kraft under årets ”silly-season”, hur ödesdigert tror du att det blir?

-Vi har tappat ett par duktiga målskyttar, men vi har kvar flera spelare där bland annat Hannah Olsson är en stark målskytt som kommit tillbaka och vi har dessutom fått in nya spelare som har visat att de kommer fylla upp deras platser på ett riktigt bra sätt. 

-Vad är din målsättning nästa säsong?

-Jag hoppas på att vi, efter två säsonger där vi varit riktigt nära, kniper kvalplatsen till Allsvenskan! Får vi en jämnare säsong utan skador och sjukdomar så tror jag att det är en målsättning som vi ska klara av. 

-Hur kommer Hässelby SK kännetecknas på plan?

-Vi kommer kännetecknas som ett lag som rullar runt bollen mycket inom laget och som kämpar in med bollarna framför mål. 

Vad tror du om ”damettan” kommande säsong?

-Jag tror att den kommer att vara jämn under Råsunda, så blir nog en kamp om kvalplatserna där jag hoppas och tror att vi är ett av lagen som är med i kampen. 

-Finns det något lag du gillar att möta lite extra?

-Det skulle nog vara Täby, blir nästan alltid jämna matcher mot dem. 

Fem snabba: 

Mest Underskattade spelaren? 

-Biffen (Linda Wedin)

Vem vinner interna Poängligan? 

-Hannah Olsson

Ta första eller sista straffen i en straffläggning? –

-Första

Vinna med 1-0 eller 10-9? 

-10-9

Vem har bäst ”hook”? Tilde

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång