Lovisa Garli- ”-Det viktigaste kännetecknet är nog att vi är gröna”

I vår andra intervju träffar vi en av förgrundsfigurerna till Sundbybergs solida defensiv. Hon är den sista utposten i laget med sitt lugn och rutin. Med Filipstad (Värmland) som moderklubb kom hon till Sundbyberg från Hässelby SK. Vi presenterar Lovisa Garli.

-Hej Lovisa och tack för att du ställer upp på en intervju med InnebandySTHLM, vem är Lovisa Garli?

-Jag har svarat på samma fråga i innebandysammanhang tidigare och då sa jag att jag var en målvakt i mina bästa år, trots att det gått några år sedan dess så tänker jag att det är samma sak nu, man är väl alltid i sina bästa år? Annars är jag en tävlingsmänniska, jobbar på kontor, älskar skogen och spelar mycket brädspel. 

-Hur skulle du beskriva dig själv som innebandyspelare?

Efter att ha spelat innebandy i typ 20 år så hoppas jag ,att jag kan säga att jag är hyfsat rutinerad och trygg i målet. Jag är snabb i sidled och gillar 1 mot 1-situationer. 

-Du har Filipstads som moderklubb och kommer från de värmländska skogarna, hur kommer det sig att du flyttade till Stockholm?

-Jag flyttade hit 2012 för att jobba, stället jag jobbade på flyttade min avdelning till Stockholm, valde helt enkelt att följa med. 

-Ni kom på en tredjeplats i division 2 norra förra säsongen, hur skulle du beskriva lagets säsong?

-Det var en rolig säsong som gick upp och ner, lite berg- och dalbana kan man väl säga. Första halvan gick bra men när serien vände i januari dippade vi och tappade några matcher, men vi kom igen på slutet innan avbrottet. Vi var stabila i försvaret men hade lite svårt att få in bollar framåt i flera matcher. 

-Vilka utropstecken har du identifierat som är viktig att behålla inför er resa i division 1?

-Innan jag kom till Sumpan spelade jag flera säsonger i division 1 och den största skillnaden är såklart att det är fler lag som satsar uppåt och det brukar oftast synas stora skillnader mellan toppen och botten av tabellen. Viktigt att kunna hänga med i tempot och ha en bra fysik, men såklart också viktigt med sammanhållning och ren vilja, i många matcher kommer man långt även på det.

-Du gjorde själv 15 matcher och var en viktig kugge för laget, hur skulle du beskriva din säsong?

Det har varit en rolig och svängig säsong och fantastiskt kul att vara en del av Sumpan. Trots att en del matcher resultatmässigt inte riktigt gick som vi ville, så är jag nöjd med säsongen, även om jag såklart grämer mig över några av målen. 40 insläppta känns ändå bra rent siffermässigt när jag ser tillbaka på det hela. Sedan fick jag också till några sådana där riktigt matchavgörande räddningar i slutminuterna och det gillar man ju som målvakt.

-Alla lag har en lång försäsong, men hur har ni förberett er för kommande seriestart?

Det har ju varit en märklig försäsong och precis som för alla andra lag ställde vi om till att träna utomhus så snart det var tillåtet, vi körde på fram till midsommar och fick även till några inomhusträningar för att kunna få in folk som ville provspela. Nu kör vi individuell träning under juli och kör igång gemensamt igen i augusti. 

-Du har precis avslutat din första säsong med Sumpan, vad är det som gör Sumpan till rätt lag att spela i?

-Spelarna och sammanhållningen, helt klart! Jag har haft en väldigt rolig säsong både på och utanför planen och för mig är det superviktigt att klicka med laget. Det är ett härligt gäng med blandad innebandybakgrund, kämpaglöd och glimten i ögat. 

-Hur kommer Sundbyberg kännetecknas på plan?

-Det viktigaste kännetecknet är nog att vi är gröna, vad jag vet är det inget annat lag i division 1 som har grönt matchställ så oss känner man igen! Spelmässigt kommer vi som nykomlingar också kämpa hårt och inte ge upp i första taget. 

-Vem kommer bli årets utropstecken i Sundbyberg?

-Svår fråga, jag tror att många kommer utvecklas mycket av spelet i en högre division så jag får väl vara lite tråkig och säga att hela laget kommer vara ett utropstecken. 

-Förra säsongen kom Sundbyberg på en tredjeplats i Division 2 norra, men fick kliva upp i division ett efter att Duvbo tackat nej och AIK inte fick flytta upp, är ni redo för att konkurrerar i ettan?

-Jag hoppas såklart det! Jag tänker att om man inte testar får man aldrig veta hur det är, och någon gång ska ju vara den första. Skulle det gå helt åt skogen (vilket min vinnarskalle såklart inte kommer tillåta) så är spel i division 1 ändå en bra lärdom och erfarenhet att ta med sig in i framtiden, både för enskilda spelare och för föreningen. 

-Hur ser du på era möjligheter att hålla er kvar i ettan? 

-Jag tror absolut att vi har en chans att hålla oss kvar men det kommer krävas en hel del engagemang, hårt jobb och fler mål framåt. Skulle ju inte skada om vi kunde ha lite tur med oss också. 

-Finns det något lag du ser framemot lite extra att möta?

-Här måste jag nog säga Hässelby. Det kommer bli två tuffa matcher mot ett lag som satsar mot Allsvenskan, men eftersom jag spelade två säsonger där innan jag kom till Sundbyberg så känner jag många av tjejerna och av den anledningen ska det bli kul att mötas.

-Vad tror du generellt om damettan nästa säsong?

-Som jag sa tidigare så tror jag att det kommer vara skillnad mellan lagen i botten och toppen på tabellen, som det brukar se ut i ettan. Jag tror att det kommer vara riktigt tufft och jämt mellan topplagen och för mig är det inte solklart vilka lag som kommer avancera. Flera av lagen har många spännande nyförvärv och en del lag har det varit mer tyst runt, så det ska bli spännande att se hur det slutar. 

-Vad skulle du säga att det viktigaste är att träna på som målvakt?

-Det är nog olika beroende på vilken spelstil man har, men standard är såklart smidighet och styrka i ben och bål, utöver positionering i målet. Sedan är det alltid bra att träna på utkast, en vacker dag är det ett bra utkast som är den matchavgörande passningen.

Fem snabba:

Långt eller kort utkast?

Långt är roligast men kort är tryggast… 

Drömrubrik 2020/2021?

”Sumpans damer klara för spel i division 1 även kommande säsong”

Vem täcker mest skott?

Steph Fong! 

5vs5 eller 3vs3 på träning?

5vs5

Vem kommer utvecklas mest nästa säsong?

Tove (Hjortzberg-Nordlund) eller Julia (Haack Ekenryd).

Här hittar ni vår genomgång av Sundbyberg

Här hittar ni vår intervju med Hanna Zetterlund

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång